Vilken är din roll på Resursgruppen?

Jag är redovisningskonsult med inriktning på restaurang och service.

Inriktning?

Ja, de flesta som jobbar här har en bakgrund inom något annat än bara ekonomi. Vi har stor glädje av våra branscherfarenheter i relationen med kunderna. Framförallt blir det lättare att förstå kundens affär, ställa rätt frågor och ge rätt tips — redovisning handlar inte längre bara om debet och kredit, det är ett serviceyrke. Vi som är konsulter är lika mycket rådgivare och analytiker som att vi ser till att siffermaskineriet sköts. Den utvecklingen tycker jag är sporrande!

Hur länge har du varit på Resursgruppen?

2 år.

Vad har du för bakgrund?

Innan arbetade jag på en större redovisningsbyrå med lite mer internationell profil. Och innan dess var jag restaurangchef på en snabbmatskedja. Har en ekonomiutbildning från gymnasiet och IHM.

Och intressen?

Familjen kommer först. Annars är fotboll är ett stort intresse, jag har varit MFF:are sedan pappa tog med mig på min första match 1986. Håller också på en hel del med löpning.

Som konsult är man ganska ensam i sitt uppdrag, samtidigt har jag aldrig varit på en arbetsplats där man är så kollegial — man hjälper varandra i det mesta.

Hur tycker du att Resursgruppen utmärker sig som arbetsplats?

Som konsult är man ganska ensam i sitt uppdrag, samtidigt har jag aldrig varit på en arbetsplats där man är så kollegial — man hjälper varandra i det mesta. Här har man lyckats bygga upp en otroligt bra stämning. Som medarbetare är du delaktig och får reda på saker och ting i tid.

Jag upplever också att alla betyder något på Resursgruppen, det finns en tydlighet och en meningsfullhet kring varje roll och person. Jag har själv varit i arbetsgivarposition innan, för mig var det centralt att alla var lika viktiga. Därför är det kul att det är så här.

Samtidigt som detta är en väldigt mänsklig byrå, är den också väldigt framåt inom digitaliseringen och har täta samarbeten med de stora programvaruaktörerna. Men jag vill nog mena att det hänger ihop, och att det ena är en förutsättning för det andra — när branschen digitaliseras och automatiseras behövs det mer av den mänskliga kompetensen, fast på nya sätt. 

Vilka är dina största utmaningar och hur tacklar du dem?

Det första jag kommer att tänka på är ”att inse sina egna begränsningar”. Man vill ju gärna hjälpa alla, men det blir ju inte alltid det bästa av det. Så ibland får man bara bromsa tempot och göra en del grejer bättre och andra inte alls.

Jag gör ”att göra-listor”. Annars blir inget gjort. Det kan vara så att jag är att-göra-listornas moder. Men hur strukturerad man än är i det här yrket måste man inse att man också jobbar efter andras att-göra-listor. Min mejlbox fylls ganska snabbt av andra prioriteringar än mina egna. Samtidigt är det då tur med att göra-listan, annars hade jag inte haft något tydligt pussel att lägga.

En annan sak som lite hänger ihop med det är tillgängligheten. Jag tror det är samma för alla, det här med att vi lever i ett samhälle där man förväntas vara snabb på att svara, och att vara tillgänglig konstant. Det går ju inte så klart, men det ingår i yrket att lösa det. Tricket är att inte svara på någonting direkt, att inte ha på notiser på allt hela tiden — men att ha för vana att ha en lagom frekvens att kolla till exempel mejlen. Om det är något akut så ringer mina kunder mig, och jag uppskattar det även om det inte är akut.

Sedan är det ju det här som vi alla känner av nu för tiden — verkligheten för 2 veckor sedan är inte är verkligheten idag. Ett omställningsstöd i maj är inte samma som ett omställningsstöd i november. Arbetsmetoder och sätt att räkna på kan ändras från den ena dagen till den andra. Det är intensivt att hålla sig ajour, men det är precis det vi är till för! Och som jag sa innan, vi hjälper varandra och har effektiva gemensamma diskussioner för att dela kunskaper och fastställa metoder och lösningar. 

Det är givande att jag får möta många olika människor varje dag och höra om olika verksamheter, inte bara för mig själv utan även för mina kunder.

Vad uppskattar du mest med ditt yrke?

Att man får vara generalist och specialist på samma gång. Och att man inte bara har kollegor utan även kunder! Det är givande att jag får möta många olika människor varje dag och höra om olika verksamheter, inte bara för mig själv utan även för mina kunder: Att kunna vara stöd till allt från en vd på ett stort bolag ena stunden till en drivande entreprenör, en frisör eller någon på ett mellanstort byggbolag andra stunden — det är inte bara utmanande, lärorikt och spännande — det gör mig så mycket bättre i min roll som konsult och min leverans blir vassare och mer värdefull. 

Nu kanske den som läser detta vill ställa en fråga till dig?

Visst — klicka bara här och mejla mig direkt. Jag svarar mer än gärna, så fort jag kan.